تصویر ثابت

نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی l پند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی l مرجع قرآنی l quran l اخبار قرآنی l قرآن l quran points l بانک مطالب قرآنی
نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

وبلاگ نسیم وحی در تلاش است تا با کوشش خود، سهمی در گسترش قرآن داشته باشد.
امید است تا سایر افرادی که با مدیریت وبلاگ آشنایی دارند راه ما را ادامه دهند و سعی در گسترش مفاهیم قرآنی داشته باشند تا اینکه مقدمات ظهور آقا امام زمان(عج) فراهم شود و بهار حقیقی به وجود آید.
انشاء الله

آیه منتخب روز

بسم الله الرحمن الرحیم



پیوند ها

حکمت در قرآن وحدیث

دوشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۱، ۰۴:۱۸ ب.ظ

واژه حکمت بیست بار در قرآن کریم آمده است وخداوند متعال در این کتاب آسمانی 91 بار خود را با صفت حکیم ستوده است. تامل در موارد کاربرد این واژه در متون اسلامی نشان می دهد که حکمت از نگاه قرآن و حدیث عبارت است از مقدمات استوار علمی وعملی وروانی برای رسیدن به مقصد والای انسانیت وآنچه احادیث اسلامی در تفسیر حکمت آورده اند .در واقع مصداقی از مصادیق این تعریف کلی است .



حکمت حقیقی، نورانیت و بصیرتی است که در نتیجه به کار بستن حکمت عملی در زندگی برای انسان حاصل می گردد. در واقع حکمت علمی مقدمه حکمت عملی و حکمت عملی مقدمه حکمت حقیقی است و تا انسان بدین پایه از حکمت نرسیده  است حکیم حقیقی نیست هرچند بزرگترین استاد حکمت باشد

قرآن کریم


اقسام حکمت


حکمت بر پایه آنچه درتعریف کلی ذکر کردیم حکمت از نگاه قرآن و حدیث به سه نوع  تقسیم می شود: حکمت علمی، حکمت عملی و حکمت حقیقی. گفتنی است که این تقسیم بندی ونام گذاری بر اساس تامل در کاربردهای واژه حکمت در قرآن و احادیث اسلامی است.

حکمت های علمی و عملی و حقیقی هر یک به منزله پله های نردبان استواری هستند که انسان با بهره گیری از آنها به قله کمال انسانیت صعود می کند. جالب توجه است که بدانیم پله اول این نردبان (حکمت علمی ) را فرستادگان خداوند متعال بنا نهاده اند. پله دوم (حکمت عملی ) را انسان خود باید بسازد و پس از ساخته شدن آن آخرین پله جهش به مقام انسان کامل یعنی حکمت حقیقی را خداوند متعال آماده ساخته می سا زد.

 

حکمت عملی


مقصود از حکمت عملی هر گونه دانستنی یا معرفتی است که برای صعود به مقام انسان کامل ضروری است. به سخن دیگر هم دانشِ مربوط به عقاید، حکمت است و هم دانشِ مربوط به اخلاق و هم دانشِ مربوط به اعمال. از اینروست که قرآن کریم پس از ارائه رهنودهای گوناگون در عرصه های اعتقادی و اخلاقی و عملی همه آنها راحکمت می نامد و می فرماید: « ذَلِکَ مِمَّا أَوْحَى إِلَیْکَ رَبُّکَ مِنَ الْحِکْمَةِ» (اسراء : 39) این سفارشها ازحکمتهایی است که پروردگارت به تووحی کرده است .این مفهوم از حکمت نخستین فلسفه بعثت انبیای الهی است. قرآن کریم در آیات متعددی بر این مطلب تاکید کرده است از جمله در آیه «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ (آل عمران : 164)

 ترجمه : «بی گمان خدابر مومنان در بر انگیختن فرستاده ای ازمیان خودشان منت نهاده است که آیاتش رابر ایشان می خواندوآنها راپاکیزه می گرداند وبه ایشان کتاب وحکمت می آموزد هر چند پیش ازآن در گم راهی آشکاری بودند».


حکمت حقیقی


حکمت حقیقی، نورانیت و بصیرتی است که در نتیجه به کار بستن حکمت عملی در زندگی برای انسان حاصل می گردد. در واقع حکمت علمی مقدمه حکمت عملی و حکمت عملی مقدمه حکمت حقیقی است و تا انسان بدین پایه از حکمت نرسیده است حکیم حقیقی نیست هرچند بزرگترین استاد حکمت باشد.

حکمت حقیقی در واقع همان جوهرِ دانش و نورِ دانش و دانشِ نور است. از این رو خواص دانش حقیقی و آثارش برآن مترتب می گردد که از مهمترین آنها، بیم از خداوند متعال است: «إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» (فاطر : 28) (از بندگان خدا تنها دانایانند که از او بیم دارند.)

در کلام پیامبر خدا حکمت حقیقی عینا بر این اثر منطبق شده است آنجا که می فرماید :«خشیة الله رأس کُلّ حکمة»  بیم از خداوند اساس هر حکمتی است .

حکمت حقیقی جاذبه ای عقلانی بر ضد کشش نفسانی است که هر اندازه در جان انسان قوت یابد به همان اندازه تمایلات نفسانی در او ضعیف می شوند تا آن جا که کا ملا از بین می روند . در این حال است که عقل به طور کامل زنده می گردد و زمام انسان را به دست می گیرد  و از آن پس زمینه ای برای انجام کارهای ناشایست در وجود انسان باقی نمی ماند . در نتیجه حکمت با عصمت همراه می گردد و در نهایت همه ویژگی های حکیم و عالم حقیقی برای آدمی حاصل میگردد و در بالاترین مراتب علم و حکمت به والاترین درجات خود شناسی خداشناسی، امامت و رهبری دست می یابد.

 


 از حکمت نامه لقمان، محمدی ری شهری

منبع: تبیان

این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و ذکر لینک بلا مانع است در غیر این صورت حرام است و ما هیچ گونه رضایتی نداریم

تحلیل آمار سایت و وبلاگ