تصویر ثابت

نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی l پند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی l مرجع قرآنی l quran l اخبار قرآنی l قرآن l quran points l بانک مطالب قرآنی
نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

وبلاگ نسیم وحی در تلاش است تا با کوشش خود، سهمی در گسترش قرآن داشته باشد.
امید است تا سایر افرادی که با مدیریت وبلاگ آشنایی دارند راه ما را ادامه دهند و سعی در گسترش مفاهیم قرآنی داشته باشند تا اینکه مقدمات ظهور آقا امام زمان(عج) فراهم شود و بهار حقیقی به وجود آید.
انشاء الله

آیه منتخب روز

بسم الله الرحمن الرحیم



پیوند ها

ویژگى هاى داستان هاى قرآنى

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۲۷ ق.ظ
قرآن کریم در طرح داستان ها و به خصوص داستان هاى انبیا از سبک و اسلوب هاى خاص و منحصر به فردى بهره جسته است و همین روش هاى بدیع بوده که داستان هاى قرآن را جاذبه و شکوهى خارق العاده بخشیده و هر یک از داستان ها را به صحنه تجلى فضایل اخلاق و ارزش هاى متعالى تبدیل کرده است. چهره هاى پاک و تابناک هر یک از انبیا در این داستان ها نقش هاى زیبایى از معنویت، اخلاص، پاکدامنى، امانت و دیگر ارزش هاى اخلاقى را در منظر همگان قرار داده است.
اما متأسفانه همین داستان هاى معنوى آن هنگام که به دست افسانه پردازان افتاده است، به نوعى مورد پردازش قرار گرفته که کاملاً با اسلوب و اهداف داستان هاى قرآن کریم مغایر و متضاد بوده، ذهن هر خواننده اى را از دست یازیدن به عبرت ها و پیام هاى اصلى و نکته هاى سازنده داستان هاى قرآن باز داشته او را به وادى تخیلات و اوهام سوق مى دهد.

۱- حقیقت گرایى:

یکى از روش هاى منحصر به فرد قرآن در ارایه داستان ها و سرگذشت پیشینیان، حقیقت گرایى و واقع بینى در تاریخ است. قصه هاى قرآن، سرگذشت واقعى افراد و اقوام است تا آدمى را از وقایع عبرت انگیز تاریخ متأثر سازد.
خداى متعال خود به صراحت نقل داستان ها و سرگذشت انبیا و اقوام پیشین را که در قرآن کریم گزارش شده، برپایه حقیقت و واقعیت دانسته و فرموده است: «فلنقصن علیهم بعلم»(۱)
به این ترتیب قرآن کریم نقل قصه ها را از روى علم دانسته و شائبه هرگونه تصورهاى ذهنى و تخیل هاى بشرى را در گزارش داستان ها طرد کرده است. به عنوان مثال پس از نقل داستان جذاب حضرت یوسف(ع) درباره این داستان و سایر قصص مى فرماید: «در سرگذشت آن ها (پیامبران) درس عبرتى براى صاحبان اندیشه است. این ها داستان نیست (بلکه وحى آسمانى است) و هماهنگ با آنچه پیش روى آن «از کتب آسمانى پیشین» قرار دارد.»(۲)

۲- نپرداختن به جزییات و تفاصیل بى فایده:

به طور کلى باید گفت هدف قصه هاى قرآن جدا از اهداف کلى قرآن نیست و روشن است که هدف اصلى در قرآن چیزى جز «هدایت» نیست. اساساً همه شریان هاى آیات قرآن به قلب هدایت مى انجامد و هیچ نکته، مثال، قصه و حادثه اى در قرآن نیست که بى نتیجه و بى هدف طرح شده باشد.
علامه طباطبایى(رحمة الله علیه) در توضیح این مطلب مى فرماید: «دأب و روش کلام خداى تعالى در آنجا که قصه ها را مى سراید، بر این است که به مختاراتى و نکات برجسته و مهمى که در ایفاى غرض مؤثر است اکتفا مى کند و به خرده ریزهاى داستان نمى پردازد. از اول تا به آخر داستان را حکایت نمى کند، اوضاع و احوالى که مقارن با حدوث حادثه بوده ذکر نمى کند. جهتش هم خیلى روشن است. چون قرآن کریم کتاب تاریخ و داستان سرایى نیست، بلکه کتاب هدایت است.»(۳)
اصولاً برخورد قرآن با حوادث زمان هاى گذشته، برخوردى انتخابى و گزینشى است. آنچه را بیان مى کند که حاصل پیام دین و در بردارنده یک موعظه و هدایت و عبرت و ارشاد باشد. به این ترتیب روش قرآن در طرح داستان ها آن است که از وقایع تاریخى تنها بخش هاى زنده و نقش آفرین آن را برمى گزیند و قصه را مشوب به جزییات و تفاصیلى نمى کند که فکر و اندیشه آدمى را از تدبر و عبرت آموزى باز مى دارد.

۳- مبارزه با تحریفات:

در گذشته افسانه پردازان، تاریخ را آشفته ساختند و در جهت اغراض خود حقایق را با دروغ ها و اباطیل آمیختند، تا آن حد که به درون متون مذهبى و کتاب هاى آسمانى موجود در دست بشر نیز راه یافته بود. قرآن براى اصلاح و زدودن آثار سوء آن ها در قالب قصه ها به بیان تاریخ واقعى و سرگذشت راستین افراد و اقوام گذشته پرداخت.
از این رو در همان هنگام این حرکت قرآن واکنش هایى هم به دنبال داشت. برخى از کفار و یهودیان (که خود از عوامل اصلى تحریف تاریخ بشر بوده اند) قرآن را به افسانه بافى و نقل اساطیر متهم کردند.
«وقتى آیات ما بر او خوانده مى شود مى گوید: این افسانه هاى پیشینیان است. چنین نیست که مى پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دل هایشان نشسته است.»(۴)

۴- معرفى انبیا به عنوان الگوهاى اخلاقى:

خداى متعال چهره هاى پاک و تابناک انبیا را به عنوان الگوهاى شایسته براى سایر بندگان برگزیده و آنان را براى تمام اعصار و نسل ها مشعل هدایت و راهبران سعادت قرار داده و با بیان سرگذشت واقعى آنان در کتاب آسمانى قرآن و با ترسیم صفت هاى برجسته ایشان، سینه ها را از عظمت و هیبت آنان پر ساخته و دل ها را در برابرشان خاضع و خاشع کرده است.
خداوند متعال در یکى از توصیف هاى خود درباره انبیا(ع) مى فرماید: «و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت مى کردند و انجام کارهاى نیک و برپا داشتن نماز و اداى زکات را به آن ها وحى کردیم و تنها ما را عبادت مى کردند.»(۵)

۵- رعایت اصول اخلاقى و عفت بیان:

یکى از شگفتى هاى قرآن و یکى از نشانه هاى اعجاز این کتاب آسمانى این است که در بیان داستان هاى قرآنى هیچ گونه تعبیر زننده و ناموزون و دور از عفت وجود ندارد. قرآن کریم در ترسیم صحنه هاى حساس قصه ها به طرز شگفت انگیزى «دقت در بیان» را با «متانت و عفت» به هم آمیخته و بدون این که از ذکر وقایع چشم بپوشد و اظهار عجز کند، تمام اصول اخلاقى و عفت را نیز به کار بسته است. به عنوان مثال مى توان داستان حضرت یوسف(ع) و همسر عزیز مصر و داستان حضرت موسى(ع) و دختران شعیب را نام برد.
پی نوشت ها:

۱- اعراف/۷.
۲- یوسف/۱۱۱.
۳- تفسیر المیزان، ج ۱۳.ص ۴۹۲ و ص ۴۹۳.
۴- مطففین/۱۳و۱۴.
۵- انبیا/۷۳.


نویسنده:

امیر میرابى / جوان شماره 2200


منبع: noorportal.net
این صفحه را به اشتراک بگذارید
  • سید جواد میری

ویژگى هاى داستان هاى قرآنى

نظرات (۳۰)

  • جوانان متوسلین به باب الحوتئج
  • با سلام و خسته نباشید...
    با اعجاز در سوره توحید به روزم...
    با تشریف فرمایی تون مارو خوشحال کنید...
    منتظر نظراتتون هستم
    التماس دعا
    سلام از eheyat.blog.ir دیدن فرمایید 
    لطفا لینک کنید 
    لینک شوید
    سلام داداش انشالله همواره اخلاق قرآنی داشته باشی
    با آخرین وصیت شهید بروزم....
    سلام
    برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به www.IranSarkhat.com مراجعه کنید.
  • امیرعباس فرهادی
  • با سلام. وبلاگ پر محتوی دارید.

    برای تبادل لینک خبر بدهید...       

    یا علی

     

  • سنا ♥عاشق مهدی فاطمه♥
  • سلام وبلاگ پرمحتوای دارین استفاده کردیم موفق باشین

    یک کارت برای امام رضا ،مشهد . یک کارت برای امام زمان، مسجد جمکران . یک کارت برای حضرت معصومه،قم .این یکی را خودش برده بود انداخته بود توی ضریح . « چرا دعوت شما را رد کنیم؟ چرا به عروسی شما نیاییم؟ کی بهتر از شما؟ ببین همه آمدیم. شما عزیز ما هستی .» حضرت زهرا آمده بود به خوابش ، درست قبل از عروسی!

    منبع :کتاب ردانی پور از مجموعه کتاب های یادگاران

     

    عروسی بدون گناه!

    لطفا خاطره مراسم ازدواج بدون گناه خود را به آدرس 1shab1000shab@chmail.ir بفرستید تا دیگران آن را بخوانند یا از دوستانتان که چنین مراسمی داشته اند بخواهید که خاطراتشان را بفرستند یا وبلاگ 1shab1000shab.blog.ir  را با نام "1شب 1000شب" لینک بفرمایید تا در این حرکت سهیم باشید.

    به امید عنایت حضرت ولی عصر (عج)

  • محسن عروجی
  • سلام وب جالب و خوبی داری  اگر حاظری تبادل لینک کنیم  پیام بگزار ...
  • جنة البقیع ...
  • سلام و خداقوت و تشکر از شما... فیض می بریم از بحث های قرآنی شما...
    ما حرف هایی برای گفتن داریم؛

    *شرکت در آزمون مزاج شناسی

    *غزه + فلسفه "هابزی" و حیات گوسفندی و منطق "به ما چه"!

    پایگاه اطلاع رسانی هیئت جنة البقیع  jannatolbaghi.ir

    منتظر حضور سبزتون هستیم. یاعلی...
  • محمدمهدی باقری
  • با توجه به این که تعداد زیادی از نظرهای شما عزیزان گرامی برای دعوت سرباز صفر از بازدید یک مطلب وبتان می باشد ، سرباز صفر تصمیم گرفته است که با کمک و یاری و همکاری شما عزیزان وب نویس ، لینک و عنوان این مطالب ( که شما وب نویسان عزیز طی نظرات متعددی با دادن لینک به سرباز صفر معرفی می کنید )  را به همراه عنوان وب شما در قسمت مطالب دوستان قرار دهد تا عزیزان بیشتری بتوانند از مطالب شما عزیزان استفاده کنند.

    لذا از شما وب نویسان عزیز می خواهیم مطالبتان را در نظرات به سرباز صفر معرفی کنید.

    امیدوارم مرا در انجام این طرح یاری دهید.

    اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

    التماس دعا
    در ضمن برای تبادل لینک آماده هستیم
    ما را لینک کنید و خبرمان کنید

  • محمدمهدی باقری
  • با توجه به این که تعداد زیادی از نظرهای شما عزیزان گرامی برای دعوت سرباز صفر از بازدید یک مطلب وبتان می باشد ، سرباز صفر تصمیم گرفته است که با کمک و یاری و همکاری شما عزیزان وب نویس ، لینک و عنوان این مطالب ( که شما وب نویسان عزیز طی نظرات متعددی با دادن لینک به سرباز صفر معرفی می کنید )  را به همراه عنوان وب شما در قسمت مطالب دوستان قرار دهد تا عزیزان بیشتری بتوانند از مطالب شما عزیزان استفاده کنند.

    لذا از شما وب نویسان عزیز می خواهیم مطالبتان را در نظرات به سرباز صفر معرفی کنید.

    امیدوارم مرا در انجام این طرح یاری دهید.

    اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

    التماس دعا
    در ضمن برای تبادل لینک آماده هستیم
    ما را لینک کنید و خبرمان کنید

  • آی الکسا نماینده رسمی الکسا در ایران
  • www.iAlexa.ir
    لذت یک درآمد شیرین اینترنتی !!!

    هم کسب درآمد و هم افزایش بازدید

    کسب درآمد تا 1 میلیون تومان درماه
    پرداخت منظم و تضمین شده

    افزایش بازدید وبلاگ شما
    افزایش رنک الکسا وبلاگ شما
    افزایش رنک گوگل وبلاگ شما
    قانونی شرعی حلال
    مورد تایید الکسا
    مورد تایید گوگل وبمستر

    عضویت 100% رایگان و آسان سریع در 5 ثانیه !

    هدیه ویژه : 20000 هزار بازدید واقعی با آی پی های مختلف از سایت و یا وبلاگ شما فقط 5 هزار تومان به همراه خرید آنلاین !! 1000 برابر ارزانتر از پاپ آپ !!

    بازدید وبلاگ خود را 99 برابر کنید
    www.iAlexa.ir

  • میزبانگ میزبانگ

  • با سلام
    سایت ها و وبلاگ های زیادی را دنبال می کنید؟؟؟؟

    آیا می خواهید همه جا و با هر دستگاه ارتباطی (لپ تاپ، موبایل ، تبلت و ... ) به سایت های مورد توجهتون دسترسی داشته باشید؟؟؟

    دوست دارید با دانش آموزانتان، دوستانتان ، همکلاسی ها  و همکارانتان وب سایت هایی را به اشتراک بگذارید؟؟؟ 
    میزبانگ به شما کمک می کند تا لینک وب سایت ها و صفحه های مورد علاقتون را ذخیره ،مدیریت و در صورت تمایل آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید.نه فراموش میشه نه پاک! همیشه و همه جا همراه شماست.اگر سایتی دارید لینک هایش را  اشتراک کنید بقیه هم وب باکس(گروه لینک ها) شمارو مشترک میشن و با بروزرسانی دوستان مشترک متوجه خواهند شد!اگر سایتتون رو در گالری میزبانگ بذارید یه جور تبلیغاتم میشه.
    میزبانگ کاملا رایگان است.

  • رضوان حسنی
  • سلام 
    با پوسته بسیار حرفه ای " وتر "برای بلاگ در خدمت شما هستیم .
    امیدوارم مورد توجه قرار بگیره .
    حتما سری به ما بزنید . 
  • معاون حاتمی
  • سلام
    در صورت تمایل  به تبادل لینک با سایت میلاد حاتمی
    در یکی از مطالب پیام بگذارید
    و ما را با عنوان سایت شخصی میلاد حاتمی لاینک کنید
  • محمدمهدی باقری
  • سلام دوست بیانی من
    ان شاءالله ک خوبی
    اومدم یه پیشنهاد بدم
    امیدوارم موافقت کنی
    از اون جا که مطالب و پست ها در بیان تنها توسط کسانی میتونه لایک بشه که توی سرویس بیان عضو هستن اومدم ازتون بخوام ک تبادل لینک داشته باشیم و مطالبمون رو به هم معرفی کنیم و با هم همکاری داشته باشیم و برای مطالبمون نظراتمون رو بگیم و لایک کنیم
    امید وارم موافق باشید
    اگر موافقید من رو با عنوان " محمد مهدی باقری ، سرباز صفر " لینک کنید و اطلاع بدید که به سرعت شما رو لینک کنم
    ,وبلاگ من
    http://sarbaz0.blog.ir/
    http://sarbaz0.blog.ir/
    http://sarbaz0.blog.ir/
    به سرعت
    یه وخ فک نکنید این پیام رو میدم ک شما لینک کنید و بعد خودم لینک کردن شما رو پشت گوش بندازم
    امیدوارم نظرتون مثبت باشه
    پس منتظر جوابتون هستم
    التماس دعا
    یا علی مدد
    با سلام
    پرتال همه چی تمام " بی خونه ، خونه ای برای همه " افتتاح شد.
    1- بخش اصلی سایت : مشاوره ، پرسش و پاسخ رایگان در هر زمینه ای به آدرس http://bikhone.ir/dwqa-questions
    2- بخش خانه و خانواده ( زناشویی ، روانشناسی ، آشپزی ، مد و زیبایی ، خانه داری ، پزشکی و سلامت و ... )
    3- بخش طنز و سرگرمی ( جوک و اس ام اس ، ترول ، شعر و داستان طنز ، بازی و معما و... )
    4- بخش دانلودها و فناوری اطلاعات ( کلیپ ، آپدیت ها ، گیم ،‌بازی ،‌ موبایل ،‌کامپیوتر ، وبلاگ نویسی ، ابزار وبلاگ نویسی و... )
    5- بخش سینما و موسیقی ( عکس هنرمندان ، تلویزیون ، بیوگرافی هنرمندان ، کلیپ ها و...)
    6- بخش کتاب و ادبیات ( رمان ،‌ داستان کوتاه ، شعر ، قطعه ادبی ، معرفی کتاب ، مصاحبه ، کتاب های pdf و... )
    7-بخش مذهبی ( مقالات ، قرآن و ادعیه ، اعیاد دینی ، ویژه نامه ها ، محرم ، رمضان و... )
    8- بخش مقالات تخصصی ( فنی و مهندسی ، انگلیسی و .... )
    و سایر مطالب که همه و همه در پرتال بی خونه ، خونه ای برای همه قابل مشاهده است.

    در صورت امکان مارا با نام پرتال تفریحی همه چی تمام یا پرتال تفریحی بی خونه ، خونه ای برای همه لینک کنید.
    http://bikhone.ir
    سلام
    طراح به روز شد با دانلود نشریه ای برای شهادت امام سجاد علیه السلام
    وبلاگ خوبی دارین.
     به ما هم سر بزنین لطفا.مرسی

    بنام او
    ----------
    سلام خوبی؟

    وبلاگ جالب و خوبی دارید و حدس میزنم بازدید خوبی هم داشته باشید ، 

    پس چرا نمی آیید از این وبلاگ تون کسب درآمد کنید

    ما یک سیستم همکاری در فروش همیار راه انداختیم که میتونی بیایید داخل سیستم عضو بشید بعد توی سیستم محصولاتی که قرار دادیم را توی وبلاگت بگذاری هرکسی از طریق وبلاگ شما محصولات ما را خرید بکنه به شما پورسانت که تایین شده را بلافاصله بعد از این که محصول به دست مشتری برسه برای شما واریز میکنیم.

    درکل شما هیچ ضرری نمیکنی صرفا یک آزمایشه

    صفحه عضویت : 
    http://hamyar.biz/partner/index.php?act=register

    صفحه ورود:
    http://hamyar.biz/partner


    صفحه اصلی سایت:
    http://hamyar.biz/


    شمار تماس :  09014225505

    هر سوالی بود خوشحال میشم بپرسید
    مرسی عالی بود
  • هاله نوبخت
  • سلام وبلاگتون زیباس ، اگربرای تبلیغ وبلاگ تمایل به همکاری دارید لطفا آدرس ویلاگ مارو در وبلاکتون قرار بدید و متقابلا ادرس وبلاک شماهم قرار داده میشود
  • وب سایت انکوباتور
  • همیشه دوسشون داشتم
  • دستگاه جوجه کشی
  • ohum!!!!!!!!!
  • وب سایت هیتر جت
  • soo good
  • خیلی هم خووب
  • خیلی هم عالیییی
    زیباست

    مرسی عالی بود

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و ذکر لینک بلا مانع است در غیر این صورت حرام است و ما هیچ گونه رضایتی نداریم

    تحلیل آمار سایت و وبلاگ