تصویر ثابت

نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی l پند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی l مرجع قرآنی l quran l اخبار قرآنی l قرآن l quran points l بانک مطالب قرآنی
نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

وبلاگ نسیم وحی در تلاش است تا با کوشش خود، سهمی در گسترش قرآن داشته باشد.
امید است تا سایر افرادی که با مدیریت وبلاگ آشنایی دارند راه ما را ادامه دهند و سعی در گسترش مفاهیم قرآنی داشته باشند تا اینکه مقدمات ظهور آقا امام زمان(عج) فراهم شود و بهار حقیقی به وجود آید.
انشاء الله

آیه منتخب روز

بسم الله الرحمن الرحیم



پیوند ها

دین و خداباوری در فطرت جوانان این مرز و بوم قرار گرفته و با بیان چند فرض اثبات نشده نمی توان این جوانان غیور را از انجام این فریضه الهی باز داشت. 


هر ساله با نزدیک شدن به ماه مهمانی خدا، جریان‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت می کنند تا سدی محکم در برابر جوانان مسلمان قرار دهند و آنها را از روزه گرفتن باز دارند.

این جریان مهم هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان به بیان ضررهای روزه داری برای جسم و جان می پردازد و نقل قول هایی را از پزشکان به ظاهر متخصص بیان می کند که روزه داری می تواند آسیب جدی به جسم شما وارد کند و مصادیق فراوانی را برای آن بیان می کنند تا بلکه بتوانند پایه های پولادین این فریضه مهم و تأثیرگزار در جامعه را کمی سست کنند.

اما غافل از اینکه دین و خداباوری در فطرت جوانان این مرز و بوم قرار گرفته و با بیان چند فرض اثبات نشده ، نمی توان این جوانان غیور را از انجام این فریضه الهی باز داشت.


در برابر این جنبش مبارزه با روزه داری در فضای مجازی، چند نکته مهم را خاطر نشان می کنیم:

نکته اول: روزه داری مسئله ای نبوده که در دین اسلام تشریع شده باشد بلکه در میان تمام ادیان الهی و صدها سال قبل از ظهور اسلام در جزیرة العرب،در بین ادیان گذشته وجود داشته است با این تفاوت که چگونگی و مدت انجام آن متفاوت بوده است و تمام ادیان برای آن اثرات مهمی را قائل بوده اند چنانچه خداوند متعال می فرماید:


«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ :

اى کسانى که ایمان آورده‏اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد که پرهیزگارى کنید.»[البقرة :  183]


نکته دوم: خداوند متعال نیز به ضررهای مهم روزه داری برای برخی از افراد کاملا آگاه می باشد و به همین جهت آن را برای تمام افراد جامعه واجب نکرده است و استثنائات فراوانی را برای آن قرار داده است:

در امریکا هم اکنون جامعه ای وجود دارد به نام (American cancer society) که در این جامعه، یکی از مواردی که بیماران برای درمان سرطان از آن استفاده می کنند، روزه داری است که در بازه های زمانی متفاوت توسط بیماران انجام می شود


«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ : ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابى‏] که مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلایل آشکار هدایت، و [میزان‏] تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد، و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن،] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد]. خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید، و باشد که شکرگزارى کنید.»[البقرة: 185]


همانطور که از این آیه و آیات و روایت دیگر استفاده می شود برخی از افراد از روزه گرفتن مستثنی شده اند افرادی همچون:

1) افراد بیمار که پزشک معالج آنها، روزه گرفتن را برای آنها مضر می‌داند.

2) افراد سالخورده و پیر.

3) افرادی که در مسافرت هستند .

4) افرادی که به هر دلیل از ضعف و ناتوانی جسمی برخوردار هستند.

5) بانوانی که به فرزندان خود شیر می دهند با شرائط خاص.


و این استثنائات همه و همه حکایت از این مطلب مهم دارد که روزه داری برای تمام افراد جامعه مفید نبوده و خداوند متعال که خود خالق انسان است بر این موضوع کاملاً آگاه و واقف می باشد.


نکته سوم: در این جنبش های به ظاهر علمی به ذکر جملات برخی از پزشکان مبنی بر ضررهای روزه داری می پردازند؛ ضررهایی چون مرگ سلول های خاکستری مغز و ... و از تمام مخاطبین خود درخواست می کنند تا برای جلوگیری از این مرگ سلولی از روزه گرفتن دست بردارند و هرگز این عمل را انجام ندهند.

در پاسخ به این مسئله به ظاهر علمی و مسائلی از این قبیل به چند نکته مهم اشاره می کنیم:

1) در دنیای اسلام علمای بسیاری بوده اند که از هوش و استعداد فوق العاده و بی نظیری برخوردار بوده و صاحب هزاران اثر و تألیف بوده‌اند و با اینکه تا سال های پایانی عمر خود به روزه داری مشغول بوده اند اما خبری از مرگ سلول های خاکستری و در نتیجه کاهش قدرت فهم و درک آنها نبوده است و تا آخرین لحظات عمر به تحصیل و تدریس مشغول بوده اند.

2) مسئله خواص بی نظیر روزه در میان دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان در دنیا آن قدر مشهور و معروف و حائز اهمیت است که هرگز نمی توان آن را با نظرات چندین پزشک، نادیده و فراموش کرد، چرا که پزشکان بسیاری در سراسر دنیا امروزه به خاصیت های اعجاب انگیز روزه داری پی برده اند و  از آن برای معالجه بیماران خود استفاده می کنند که جمع آوری تمام آراء و نظرات پزشکان متخصص در عرصه جهانی پیرامون خواص بی نظیر روزه داری در صدها صفحه نیز ممکن نخواهد بود و کتاب های جامعی در این زمینه به رشته تحریر در آمده است .

در دنیای اسلام علمای بسیاری بوده اند که از هوش و استعداد فوق العاده و بی نظری برخودار بوده و صاحب هزاران اثر و تالیف بوده اند و با اینکه تا سال های پایانی عمر خود به روزه داری مشغول بوده اند اما خبری از مرگ سلول های خاکستری و در نتیجه کاهش قدرت فهم و درک آنها نبوده است و تا آخرین لحظات عمر به تحصیل و تدریس مشغول بوده اند


در این مجال به یکی از این موارد اشاره می کنیم:

امروزه پزشکان متخصص برای درمان سرطان در دنیا به اهمیت روزه برای درمان این بیماری خطرناک پی برده و از آن برای معالجه بیماران خود استفاده می کنند که در این زمینه تاکنون مقالات متعددی نوشته شده که از جمله آنها مقاله ای با عنوان (Fasting may be the best way to combat cancer) می باشد که روزه‌داری را به عنوان یکی از بهترین درمان ها برای مبارزه با سرطان تلقی می کند.

این نظریه مهم پیرامون درمان سرطان تنها بخش کوچکی از هزاران دیدگاه پیرامون تأثیرات شگفت انگیز روزه بر جسم و جان افراد می‌باشد که در این مقاله به آن پرداخته شد .


خلاصه کلام آنکه با مطالعه این آثار شگفت انگیز برای این فریضه الهی هرچه بیشتر به عظمت خداوند متعال پی خواهیم برد، خدایی که تمام دستورات و توصیه های او در قرآن مجید بر اساس حکمت و دلیل و منطق است و این جاست که با تمام وجود معنای این آیه شریفه را در می یابیم که فرمود:

«... وَ أَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ: ... و اگر بدانید، روزه گرفتن براى شما بهتر است.»( البقرة : 184)

 

امین ادریسی  


بخش قرآن تبیان

ویرایش : پایگاه قرآنی نسیم وحی


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات (۵)

  • عاشق رهبر
  • سلام طاعات و عبادتتون قبول باشه
    خدا خیرتون بده و همواره موفق باشین
    التماس دعا
    یاعلی
  • ثاقب زهرا
  • من نمی فهمم یعنی خدای به این عظمت که ما رو خلق کرده به اندازه این دکترها سر در نمیاره!!!
    منم از این رف ها زیاد می شنوم و واقعا ناراحت میشم

    سلام هم سنگر ما آماده ی تبادل لینک باشما هستیم مارا بانام عطرکربلا وآدرس http://etrekarbala.blogfa.com/لینک کنید ودر نظرات به ما خبربدهید تا شما را لینک کنیم



    یاعلی
  • ثاقب زهرا
  • رمضان آمد و آهسته صدا کرد مرا 
    مستعد سفر شهر خدا کرد مرا

    از گلستان کرم طرفه نسیمى بوزید 
    که سراپاى پر از عطر و صفا کرد مرا

    نازم آن دوست که با لطف سلیمانى خویش 
    پله از سلسله دیو دعا کرد مرا

    فیض روح‌القدسم کرد رها از ظلمات 
    همرهى تا به لب آب بقا کرد مرا

    من نبودم بجز از جاهل گم کرده رهى 
    لایق مکتب فخر النجبا کرد مرا

    در شگفتم ز کرامات و خطاپوشى او 
    من خطا کردم و او مهر و وفا کرد مرا

    دست از دامن این پیک مبارک نکشم 
    که به مهمانى آن دوست ندا کرد مرا

    زین دعاهاست که با این همه بى‌برگى و ضعف 
    در گلستان ادب نغمه سرا کرد مرا

    هر سر مویم اگر شکر کند تا به ابد 
    کم بود زین همه فیضى که عطا کرد مرا
  • مهدی عبدالهی
  • کاش همیشه ماه رمضان بود

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و ذکر لینک بلا مانع است در غیر این صورت حرام است و ما هیچ گونه رضایتی نداریم

    تحلیل آمار سایت و وبلاگ