پیامبران زنده در اسلام و قرآن
برخی پیامبران زنده را چهارتن می دانند: حضرت عیسی، خضر، الیاس و ادریس(علیهمالسلام).
۱ـ درباره زنده بودن حضرت عیسی؛ قرآن می فرماید: «آنها هرگز مسیح را نکشتند و نه به دار آویختند؛ لیکن امر بر آنان مشتبه شد و کسانی که درباره او اختلاف کردند قطعا در مورد آن دچار شک شدهاند و هیچ یک علمی بدان ندارند جز آن که از گمان پیروی می کنند و یقینا او را نکشتند؛ بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد و خدا توانا و حکیم است. و از اهل کتاب کسی نیست مگر آنکه پیش از مرگ او به او ایمان می آورد»(نساء، آیات ۱۵۷ ـ ۱۵۹٫).
قسمت اولیه این آیات دلالت بر بالا بردن حضرت به سوی آسمان دارد و قسمت اخیر ـ طبق این تفسیر که ضمیر «موته» (قبل از مرگ) راجع به حضرت عیسی باشد دلالت بر زنده بودن آن حضرت می کند.
البته قسمت اخیر آیه، دو معنا شده است: یکم: قبل از مرگ اهل کتاب، پردهها از جلوی چشمان آنان کنار می رود و حقایق را می بینند پس منکران حضرت عیسی به او ایمان می آورند و مسیحیانی که او را خدا می پنداشتند، به اشتباه خود پی می برند.
۲- اهل کتاب به حضرت مسیح(ع) ایمان می آورند و منکران او، نبوتش را قبول می کنند و مسیحیان دست از ادعای الوهیت مسیح و انکار پیامبر آخرالزمان برمی دارند و این ـ هنگامی است که مسیح، طبق روایات اسلامی در موقع ظهور حضرت مهدی برمی دارند از آسمان فرود می آید و پشت سر حضرت مهدی نماز می گزارد. یهود و نصارا نیز او را می بینند و به حضرت مهدی(عج) ایمان می آورند. روایاتی در علایم ظهور حضرت آمده که این موضوع را تأیید می کنند. (بحارالانوار، ج ۲، صص ۱۸۱ و ۱۹۱ و۱۹۲)
اهل سنت هم روایتی نقل کردهاند که معنای آن این است چگونه خواهید بود هنگامی که فرزند مریم در میان شما نازل گردد؛ در حالی که امام شما از خود شما است. (مسند احمد، صحیح بخاری و مسلم و سنن بیهقی؛ طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵)
همچنین از برخی روایات ـ که در مجامع روایی شیعه و سنی آمده زنده بودن حضرت عیسی استفاده می شود؛ از جمله امام باقر(ع) می فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست… و اما سنتی که از عیسی دارد، این که گفته می شود او مرده است در حالی که نمرده و زنده است. (بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸)
زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده می شود؛ گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است (همان، ج ۵۱، ص ۲۹۱) راجع به حضرت الیاس هم روایاتی وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان می کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایی این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج ۱۷، ص ۱۶)
و اما راجع به حضرت ادریس در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه « واذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناه مکانا علیا (مریم، آیه ۵۶ و ۵۷)»… بالا بردیم ادریس را به مکانی بلند» میگوید: یعنی عالی و بلند مرتبه و گفته شده که بالا برده شد به آسمان چهارم. اما درباره اینکه «الیاس تلفیقی از ایلیا و جرجیس باشد» مستندی نیافتیم.
البته مرحوم مجلسی دو روایت نقل کرده که در آن سخن از ایلیا آمده و بعد فرموده است: بعید نیست که ایلیا همان الیاس باشد، به جهت تشابه دو اسم و سرگذشت این دو. (بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۴۰۰)
