فصل ، فصل نو شدن است
پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۳:۴۶ ب.ظ
بهار فصل نو شدن، انتظار و خواستن است. ظهور امام زمان(عج) مانند بهار احیاگر دل های مرده و تجلی بخش انسانیت است. قرآن از زایش طبیعی فصل بهار به احیا و زنده شدن تعبیر کرده است. در قرآن کریم از ظهور حضرت حجت (عج) نیز تعبیر به احیا شده است. چون ظهور حضرت بقیهالله(عج) پیامدهای گوناگونی دارد که حیات و رویش و زندگی جدید در آن احیا پیدا می شود.
همانطور که در بهار همه چیز نو میشود و زمین و زمان باهم در یک تحول رشد شونده و بسیار پرطراوت قرار میگیرد، جامعه مهدوی هم با ظهور حضرت مهدی (عج) یک حیات واقعی زندگی بشری است. در روایات، جامعه مهدوی و حکومت عدل امام مهدی (عج) را دوره هماهنگی همه اجزای حیات آن از زمین تا آسمان توصیف کردهاند. در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) آسمان نعمتهای خود را فرو میریزد و زمین با کمال پذیرش، این نعمتها را جذب میکند و در مسیر رشد، حیات و طراوات انسانها قرار میدهد.
جامعه مهدوی، جامعهای است که در تمام ابعاد مادی و معنوی، ظرفیتهای خود را به کار میگیرد و هماهنگ با یکدیگر برای تکمیل هم، بیبدیلترین شرایط عدل را میگستراند. در جامعه مهدوی، درون و برون انسانی، مرز جامعه با کلیات جامعه، انسان با محیط زیست و همه اجزای آن در یک مسیر هماهنگ و تعامل با یکدیگر قرار میگیرند.
امام زمان (عج) عابدترین، حکیم ترین و عالم ترین انسان ها در کره زمین است. آن حضرت طاووس اهل بهشت و به طریق اولی برترین موجود است. همان طور که بهار زیباترین فصل است.
دعای تحویل سال از اهل بیت صادر شده است. هر انسانی در این دعا بین خود و خدایش رابطه برقرار می کند و خدا را به عنوان دگرگون کننده صدا می زند و می خواند. خداوند دگرگون کننده و مقلب و مدبر در طبیعت است. خداوند مستقیم و به جبر در طبیعت تحول ایجاد می کند. اما اگر انسان بخواهد نوروز عادی را به نوروز ظهور تبدیل کند باید به دعای تحویل سال عمل کند. در این دعا از خدا می خواهیم که خداوند همانگونه که طبیعت و هستی را متحول می کند حال ما را نیز به احسن حال تبدیل کند.
نوروز، روزی عادی، کوتاه، موقت و گذرا است و برای نهادینه کردن و پایداری این روز باید به دعای تحویل سال عمل شود. ویژگی نوروز اعتدال و هماهنگی است و این هماهنگی موجب ایجاد نشاط در طبیعت شده است و این اعتدال است که ممکن است نوروز را به روز ظهور تبدیل کند. احسن الحال در زندگی می تواند به اعتدال و نظم با پشتوانه معنویت منجر شود. اگر بین معنویت و دنیویت و جسم و روح و ابعاد مختلف زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی اعتدال برقرار شود احسن الحال در انسان محقق می شود. نتیجه احسن الحال این است که نسبت و رابطه انسان با امام زیبایی و بهار و با طبیعت نزدیک تر می شود و آسیب های زیست محیطی کمتر و هماهنگی انسان با طبیعت و ایام زیبایی ها بیشتر می شود.
در چنین شرایطی اگر نوروز بتواند آغاز ظهور باشد ما به عنوان نیرو و یاران باید آماده باشیم. در حالی که باران بهاری می بارد و ایام زیبا و همیشه بهار برای همیشه حضور دارند، در این شرایط وجود گل های هماهنگ و رو به خورشید کم است. اگر انسان به دعای تحویل سال معنایی نگاه کند و آرزوی احسن الحالی به معنای عدل خواهی داشته باشد و عدل را اول در خود و روابط اجتماعی محقق کند، نوروز می تواند برای او عید واقعی باشد
همانطور که در بهار همه چیز نو میشود و زمین و زمان باهم در یک تحول رشد شونده و بسیار پرطراوت قرار میگیرد، جامعه مهدوی هم با ظهور حضرت مهدی (عج) یک حیات واقعی زندگی بشری است. در روایات، جامعه مهدوی و حکومت عدل امام مهدی (عج) را دوره هماهنگی همه اجزای حیات آن از زمین تا آسمان توصیف کردهاند. در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) آسمان نعمتهای خود را فرو میریزد و زمین با کمال پذیرش، این نعمتها را جذب میکند و در مسیر رشد، حیات و طراوات انسانها قرار میدهد.
جامعه مهدوی، جامعهای است که در تمام ابعاد مادی و معنوی، ظرفیتهای خود را به کار میگیرد و هماهنگ با یکدیگر برای تکمیل هم، بیبدیلترین شرایط عدل را میگستراند. در جامعه مهدوی، درون و برون انسانی، مرز جامعه با کلیات جامعه، انسان با محیط زیست و همه اجزای آن در یک مسیر هماهنگ و تعامل با یکدیگر قرار میگیرند.
امام زمان (عج) عابدترین، حکیم ترین و عالم ترین انسان ها در کره زمین است. آن حضرت طاووس اهل بهشت و به طریق اولی برترین موجود است. همان طور که بهار زیباترین فصل است.
دعای تحویل سال از اهل بیت صادر شده است. هر انسانی در این دعا بین خود و خدایش رابطه برقرار می کند و خدا را به عنوان دگرگون کننده صدا می زند و می خواند. خداوند دگرگون کننده و مقلب و مدبر در طبیعت است. خداوند مستقیم و به جبر در طبیعت تحول ایجاد می کند. اما اگر انسان بخواهد نوروز عادی را به نوروز ظهور تبدیل کند باید به دعای تحویل سال عمل کند. در این دعا از خدا می خواهیم که خداوند همانگونه که طبیعت و هستی را متحول می کند حال ما را نیز به احسن حال تبدیل کند.
نوروز، روزی عادی، کوتاه، موقت و گذرا است و برای نهادینه کردن و پایداری این روز باید به دعای تحویل سال عمل شود. ویژگی نوروز اعتدال و هماهنگی است و این هماهنگی موجب ایجاد نشاط در طبیعت شده است و این اعتدال است که ممکن است نوروز را به روز ظهور تبدیل کند. احسن الحال در زندگی می تواند به اعتدال و نظم با پشتوانه معنویت منجر شود. اگر بین معنویت و دنیویت و جسم و روح و ابعاد مختلف زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی اعتدال برقرار شود احسن الحال در انسان محقق می شود. نتیجه احسن الحال این است که نسبت و رابطه انسان با امام زیبایی و بهار و با طبیعت نزدیک تر می شود و آسیب های زیست محیطی کمتر و هماهنگی انسان با طبیعت و ایام زیبایی ها بیشتر می شود.
خداوند در آیات 105 سوره انبیا، 5 سوره قصص، 55 سوره نور میفرماید : کسانی که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند قطعا حکمران زمین خواهد شد
- ۹۲/۰۲/۱۹