تصویر ثابت

نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی l پند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی l مرجع قرآنی l quran l اخبار قرآنی l قرآن l quran points l بانک مطالب قرآنی
نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

وبلاگ نسیم وحی در تلاش است تا با کوشش خود، سهمی در گسترش قرآن داشته باشد.
امید است تا سایر افرادی که با مدیریت وبلاگ آشنایی دارند راه ما را ادامه دهند و سعی در گسترش مفاهیم قرآنی داشته باشند تا اینکه مقدمات ظهور آقا امام زمان(عج) فراهم شود و بهار حقیقی به وجود آید.
انشاء الله

آیه منتخب روز

بسم الله الرحمن الرحیم



پیوند ها

اعجاز علمی قرآن

يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۴:۵۱ ب.ظ

نوشتار حاضر گذری بر مسائل مطرح در بحث اعجاز علمی قرآن کریم دارد. هدف نگارنده از این نوشتار تبیین مفهوم اعجاز علمی قرآن و بیان برخی از مصادیق آن با مراجعه به آیات قرآن کریم است.


چکیده:

   نوشتار حاضر گذری بر مسائل مطرح در بحث اعجاز علمی قرآن کریم دارد. هدف نگارنده از این نوشتار تبیین مفهوم اعجاز علمی قرآن و بیان برخی از مصادیق آن با مراجعه به آیات قرآن کریم است. بر اساس یافته های این نوشتار، اعجاز علمی قرآن به معنای بیانات علمی قرآن و نیز اخبارهای غیبی قرآن است که تا هنگام  نزول آیات، کسی از آنها خبردار نبوده و در کتاب های آسمانی پیشین نیز از آنها خبرداده نشده است. اگر چه تمام علوم بشری در قرآن وجود ندارد، اما مطالب علمی متقنی به چشم می خورد که می توان آنها را همان اعجاز علمی قرآن دانست که از جمله آنها جاذبه زمین است که سال ها پیش از نیوتن از سوی قرآن کریم مطرح شده است.

طرح مسئله

سخن از معجزه به عنوان یکی از اسناد حقانیت پیامبران همواره از مباحث  جدی و مورد توجه متفکران دینی و غیر دینی بوده است. معجزات پیامبران پیشین همگی از سنخ ماده بوده است، که امروزه دیگر سخن از آنها و اثبات حقانیت آنها امری ناممکن است، در حالیکه معجزه پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) از سنخ لفظ و معنا است،‌ و امروزه در دسترس بوده و اعجاز آن قابل ارائه و اثبات است. قرآن کریم به عنوان معجزه جاویدان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) وجوه اعجاز فراوانی دارد و هر روز گوشه ای از عظمت آن برای  جهانیان آشکار می شود.

اگر چه پیشتر تنها بر روی فصاحت و بلاغت قرآن کریم به عنوان وجه اعجاز آن تکیه می شد، اما امروزه مسلمانان وجوه اعجاز گوناگونی را برای قرآن بر می شمرند.

یکی از مباحثی که اخیرا مورد استقبال نویسندگان قرآن­پژوه قرار گرفته است، مسئله اعجاز علمی قرآن کریم است.

آنچه که در این نوشتار مورد تأکید قرار گرفته است، تبیین برخی مباحث موجود در مسئله اعجاز علمی قرآن کریم است.

اعجاز در لغت

دیدگاه های لغت­نویسان راجع به واژه «اعجاز»، تقریبا با یکدیگر همنواست؛ به گونه ای که ابن فارس می گوید: «واژه معجزه از مصدر اعجاز، مشتق از «عجز» می باشد که به معنای ناتوانی و نیز پایان و انتهای هرچیز است.»[1] 

در قاموس نیز چنین آمده است:  «عجز بر وزن فلس یعنی ناتوانی و اعجاز به معنای عاجز کردن است و در قرآن نیز چنین آمده است: «وَمَا أَنتُمْ بِمُعْجِزِین»[2] «شما نمى‏توانید [خدا را] درمانده کنید.»[3]

راغب اصفهانی نیز در این باره می نویسد: «ریشه و اصل واژه «معجزه» تأخر از چیزی و وقوع آن به دنبال امری است؛ ولی در عرف به معنای قصور و ناتوانی از انجام کار، متداول گردیده است.»[4]

بنابراین می توان چنین گفت که به لحاظ لغوی، اعجاز به معنای ناتوان کردن و معجزه به معنای ناتوانی است.

اعجاز در اصطلاح

اندیشمندان مسلمان راجع به معنای اصطلاحی «اعجاز» دیدگاه واحدی ندارند. طریحی در این باره می نویسد: «معجزه امری است خارق العاده که مطابقت با ادعای نبوت داشته همراه با تحدی است.»[5]

سیوطی بر این باور است که معجزه امری است خارق عادت که در مقام محاجه آورده می شود و دیگران از آوردن آن عاجز باشند. [6]

آیت الله خوئی راجع به تعریف اصطلاحی معجزه می نویسد:

«کسی که مقامی را از ناحیه خداوند دعا می کند به عنوان گواه بر صدق گفتارش عملی انجام دهد که قوانین طبیعت را بشکند، به طوری که دیگران از انجام دادن آن عمل عاجز و ناتوان باشند، چنین عمل خارق العاده را معجزه و انجام دادن آن را «اعجاز» می نامند.[7]

علامه طباطبایی(ره) نیز در تعریف معجزه می گوید:

«معجزه عبارت از امری است خارق العاده که دلالت کند که ماوراء، در طبیعت و امور مادی تصرف کرده است، و این به آن معنی نیست که معجزه مبطل امر عقلی و ضروری است.» [8]

همانگونه که ملاحظه گردید، بر اساس تعریف نخست، معجزه تنها برای صدق مدعی نبوت است در حالی که چنین قیدی در دیگر تعاریف وجود ندارد.

با وجود این، تعریف رایج و مشهور میان اندیشمندان مسلمان را می توان چنین معرفی کرد:

معجزه عبارت است از کار خارق العاده ای که همراه با ادعای نبوت بوده و با اراده خداوند متعال از شخص مدعی نبوت ظاهر می شود؛ ولی اگر کار خارق العاده ای از بنده ای صالح سر زند که مدعی نبوت نباشد، کرامت نامیده می شود.[9]

 تفاوت معجزه با دیگر امور خارق عادت در آموزش ناپذیری،‌ معارضه ناپذیری و عدم محدودیت و تفاوت در هدف آنهاست؛[10]

معجزات پیامبران در ادوار گوناگون به حسب اقتضائات آن زمان است؛ به عنوان مثال معجزه حضرت موسی علیه السلام در عصری که عصر نفوذ ساحران بود، اژدها شدن عصای آن حضرت بود و معجزه حضرت عیسی علیه السلام اموری همچون شفادادن بیماران، ساختن کبوتری گلی و دمیدن روح در آن و ... بود.

معجزه پیامبر گرامی اسلام، نیز قرآن کریم است که معجزه­ای از سنخ معنا بوده و جاویدان است؛

قرآن کریم برای اثبات حقانیت خود به دفعات مخالفان خود را به تحدی فراخوانده است، تا آنجا که حتی یک سوره را هم از مشرکان مطالبه کرده است.

«علم» در لغت و اصطلاح

لغت­شناسان راجع به معنای لغوی علم، معانی نسبتا مشابهی را ارائه کرده اند: خلیل فراهیدی می گوید: «علم یعلم : یعنی می داند و علم ضد جهل است.» [11]

برخی دیگر از لغت نویسان در این باره می نویسند: علم: یعنی یقین، زمانی که به معنی یقین بیاید، فوری به مفعول می‌شود. زمانی که به معنای شناخت بیاید متعددی به یک مفعول می شود.[12]

برخی از محققان نیز پس از آنکه علم را به معنای «دانستن دانش» معنا کرده اند، می نویسند: علم گاهی به معنی اظهار و روشن کردن است و گاهی هم به معنی دلیل و محبت است. [13]

امّا در مورد معنای اصطلاحی «علم» گفته شده است که : «علم به معنای احاطه بر چیزی است» و احاطه خود بر چند قسم است: 

1. شناخت: اگر علم تشخیص و درک ویژگی­های شی باشد،‌ شناخت نامیده می شود؛

2. یقین: اگر علم به اطمینان و سکون برسد، «یقین» نامیده می شود. [14]

استاد مصباح یزدی نیز تعاریف اصطلاحی «علم» را چنین ارائه می کند:

1. عتقادیقینی مطابق با واقع؛

2. مجموعه قضایایی که مناسبتی میان آنها در نظر گرفته می­شود، مانند قضایای تاریخی که به وجودآورنده علم تاریخ هستند؛

3. مجموعه قضایایی که از راه تجربه و حس به دست آمده باشد. این تعریف از علم از سوی پوزیتویست­ها ارائه شده است.

- مجموعه قضایای حقیقی که از راه تجربه حسی قابل مشاهده باشد و این همان اصطلاحی است؛ که پوزیست ها، به کار می برند و برای آن، علوم و معارف غیر تجربی را علم نمی شمارند: این اصطلاح امروز در سطح جهان رواج یافته و طبق علم را در مقابل فلسفه قرار می دهند. [15]

گفتنی است در برخی روایات، از علم، به نوری که به وسیله خداوند در قلب می تابد، تعبیر شده است[16]  که البته این علم نورانی از بحث ما خارج است و آنچه که در این بحث مورد نظر ماست، همان علوم ظاهری می باشد.

از بررسی معنای لغوی و اصطلاحی واژه وی «اعجاز» و «علم» نتایج زیر به دست می آید:

الف. معنای لغوی اعجاز همان ناتوان کردن است و معنای اصطلاحی آن همه کار خارق العاده ای که همراه با ادعای نبوت و تحدی باشد، که کار بشر نیست؛

ب. علم در لغت به معنی دانستن و در مقابل جهل و بی خبری است،‌ ضمن آنکه برای واژه «علم» معانی اصطلاحی فراوانی بیان شده است و آنچه که به طور خلاصه می‌توان گفت،‌ این است که علم همان اعتقاد و باور یقین که دین یقین در اثر تلاش و فعالیت علمی بدست می آید.

اعجاز علمی قرآن

پس از آنکه با واژگان «علم» و «اعجاز» آشنا شدیم، نوبت آن فرارسیده است تا مقصود خود از واژه «اعجاز علمی» قرآن را روشن کنیم.

مقصود از اعجاز علمی قرآن دو امر است:

1. رازگویی علمی؛ بدین معنا که قرآن کریم،‌ مطلبی را که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته،‌ بیان کند، به طوری که مدت ها بعد، آن مطلب علمی به وسیله دانشمندان کشف شود؛

2. اخبار غیبی؛ بدین معنا که قرآن کریم در مورد وقوع حوادث طبیعی و جریانات تاریخی که در هنگام آیه کسی از آن خبر نداشته و در کتاب­های آسمانی پیشین از آن خبر داده نشده است، اظهار نظر کند.[17]

اعجاز قرآن و دلیل آن

دلیل عمده بر اعجاز قرآن کریم، همان تحدی و مطالبه نظیر آن است که با قاطعیت از مردم عرب و  غیرعرب  خواسته است، چنانچه شک دارند نظیر و مانند آن را بیاورند.

قرآن کریم گاه از مردم خواسته است که همانند قرآن را بیاورند:

«فَلْیَأْتُواْ بحَِدِیثٍ مِّثْلِهِ إِن کاَنُواْ صَدِقِین‏»[18]

«اگر راست مى‏گویند سخنى همانند آن بیاورند»

گاه نیز از مردم خواسته تا ده سوره مانند آن بیاورند:

««أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ»[19]

«یا مى‏گویند این [قرآن] را به دروغ ساخته است بگو اگر راست مى‏گویید ده سوره برساخته‏شده مانند آن بیاورید و غیر از خدا هر که را مى‏توانید فرا خوانید.»

خداوند متعال در برخی دیگر از آیات باز هم تنزل کرده و خواستار اقامه تنها یک سوره مانند قرآن را شده است؟

«وَإِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءکُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»[20]

«و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‏ایم شک دارید پس اگر راست مى‏گویید سوره‏اى مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر خدا فرا خوانید.»

با توجه به آنچه که گذشت، روشن شد که خداوند متعال در قرآن کریم، مردم را مبارزه طلبیده و از آنها خواستار ارائه تنها یک سوره مانند سوره های قرآن شده است.

از سوی دیگر مطالعه تاریخ عرب نشان از این واقعیت دارد که خطبای نامی و فصیحی در میان عرب های آن زمان وجود داشته است بود و با اینکه این مطالبه از سوی خداوند، موقت به وقت و زمانی خاص یا گروه محدودی نبوده است و نیز چنین دعوتی از سوی قرآن، به طور دائم، به آنان پیشنهاد شده بود، عدم ارائه حتی یک سوره مانند سوره های قرآن، نشان از بشری نبودن قرآن و معجزه بودن آن دارد. به ویژه آنکه مشرکان آن عصر به گواهی تاریخ در نابودی قرآن حریص بودند و با نهایت کوشش می خواستند، نور خدا را خاموش نمایند و آن را مخفی نگهدارند. چنین امری خود بهترین دلیل است که آنها از معارضه عاجز بودند. و مقصود از معجزه نیز همین است.

قرآن کریم خود در این باره می فرماید:

«وَمَا کَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَن یُفْتَرَى مِن دُونِ اللّهِ وَلَکِن تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ الْکِتَابِ لاَ رَیْبَ فِیهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِینَ»[21]

«چنان نیست که این قرآن از جانب غیر خدا [و] به دروغ ساخته شده باشد بلکه تصدیق [کننده] آنچه پیش از آن است مى‏باشد و توضیحى از آن کتاب است که در آن تردیدى نیست [و] از پروردگار جهانیان است.»

بنابراین آنچه باعث شد که آنها ایمان نیاورند، همان عصبیت های آنها بوده که سد راه هدایت آنها شده است.[22]

وجود علوم بشری در قرآن

یکی از مباحث مرتبط با مسئله اعجاز علمی قرآن، مبحث وجود علوم بشری در قرآن است. به طور کلی راجع به این مسئله که  آیا همه ی علوم بشری در قرآن هست،سه دیدگاه عمده وجود دارد:

دیدگاه اول

قائلان به این دیدگاه بر این باورند که همه علوم بشری در قرآن وجود دارد. بر اساس پژوهش های محققان،‌ نخستین بار این اندیشه در کتاب «احیاء العلوم» و «جواهر القرآن» ابوحامد عزالی دیده شده است. او سعی کرد که نشان دهد همه علوم را می توان از قرآن استخراج کرد. غزالی در این باره  می نویسد:

«سپس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضیح می دهد و این علوم بی نهایت است و در قرآن به اصول کلیات (جامع) آنها اشاره شده است.»

پس از غزالی، ابولفضل المرسی، ـ که صاحب کتاب تفسیر است ـ  این دیدگاه را به صورت افراطی می پذیرد و این آموزه را مطرح می کند که همه علوم اولین و آخرین در قرآن وجود دارد.

پس از این دو، بدرالدین زرکشی در البرهان، جلال الدین سیوطی در کتاب الاتفاق فی علوم القرآن و  مرحوم فیض کاشانی در مقدمه تفسیر «صافی» این دیدگاه را می پذیرند.

در عصر جدید هم با پیشرفت علوم، این دیدگاه تقویت شد و کسانی مثل طنطاوی جوهری در کتاب تفسیر «الجواهر فی تفسیر القرآن» سعی کرد تا بسیاری از علوم جدید را به قرآن نسبت دهد.

قائلان به دیدگاه اول، برای اثبات نظریه خود دلائلی اقامه کرده اند:

اولا ظاهر برخی از آیات قرآن دلالت بر این دارد که همه چیز در قرآن وجود دارد. مثل:

«وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْء»[23] 

«و این کتاب را که روشنگر هر چیزى است،‌ بر تو نازل کردیم.»

ثانیا آیاتی که اشاره به علوم مختلف می کند مثل: آیه ی که از حساب سخن می گوید اشاره به علوم ریاضی دارد:

« وَکَفَى بِنَا حَاسِبِینَ»[24]

همچنین آیهزیر دلالت بر وجود علم پزشکی درقرآن می کند:

«وَإِذَا مرضْتُ فهو یَشفِین»[25]

ثالثا روایاتی از اهل بیت علیهم السلام صادر شده است که دلالت بر وجود همه علوم در قرآن دارد. به عنوان نمونه از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند:

«انّ الله تبارک و تعالی لم یدع شیئا تحتاج الیه الامه نزله فی کتابه و بینه لرسوله»[26]

«خداوند تبارک و تعالی هیچ چیزی را که مسلمانان به آن محتاج باشند، فروگذار نکرده است مگر آنکه آنها در قرآن، نازل فرموده و برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)بیان کرده است.»

رابعا در روایات متعددی بیان شده که قرآن دارای بطون است. عزالی در کتاب احیا العلوم به همین مطلب اشاره کرده و تعداد علوم قرآن را تا هفتاد و هفت هزار و دویست علم بر شمرده  است.[27]

نقد این دیدگاه را به همراه بیان دیدگاه برگزیده بیان خواهیم کرد.

دیدگاه دوم

قائلان به این دیدگاه بر این باور هستند که قرآن فقط کتاب هدایت و دین است و برای بیان مسائل علوم تجربی نیامده است . این دیدگاه را می توان از سخنان برخی صاحب نظران و مفسران استفاده کرد.

برای مثال ابو اسحاق شاطبی، که با نظریه غزالی و المرسی،‌ سخت مخالف بود، می گوید: «قرآن برای احکام آخرت و مسائل جنبی آن آمده است.» [28]

در بررسی این دیدگاه می توان گفت که چنین ادعایی با ظواهر آیات قرآن ناسازگار  است؛ چرا که در قرآن احکام و حدود و حتی قوانین ارث و دستورات جنگ و حکومت و اقتصاد و......بیان شده است که مربوط به دنیای مردم است؛

دیدگاه برگزیده

به نظر می رسد با مراجعه به قرآن کریم، به دیدگاه سوم که تفصیل در مسئله است، خواهیم رسید بدین معنا که از طرفی همه علوم بشری در ظواهر قرآن وجود ندارد و هدف اصلی قرآن نیز  هدایت گری به سوی خداست. و از طرفی دیگر قرآن کریم دعوت به تفکر و علم می کند و برخی از مثال ها و مطالب علمی صحیح و حق را بیان می کند. به دیگر بیان استفاده قرآن کریم از برخی مسائل علمی نیز در جهت هدایت گری انسان هاست.

شواهدی که می توان برای تبیین این دیدگاه و نیز رد دیدگاه نخست، اقامه کرد عبارتند از:

اولا قرآن کتاب هدایت است، بنابراین ضرورت ندارد تا تمام مسائل علمی را با تفصیلات آن ها بیان کند؛ هدایت گری قرآن کریم مطلبی است که بارها از سوی خداوند در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است:

«ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین»[29]

«ان کتاب تردیدی در آن نیست، موجب هدایت متقین است»

«شَهْر رَمَضان الَّذی أُنْزِل فیه الْقُرْآن هُدى لِلنَّاس وَ بَیِّنات من الْهُدى‏ و الْفُرْقان»[30]

«ماهِ رمضان است ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.»

ثانیا ظهور آیاتی که می فرماید: «همه چیز در قرآن است» قابل اخذ نیست؛ چرا که بسیاری از فرمول های شیمی و فیزیک در قرآن نیست.

ثالثا آیاتی که اشاراتی به برخی علوم طبیعی دارد،‌ هدف از آنها کشف فرمول های فیزیک و شیمی نیست، بلکه این اشارات به طور استطرادی و حاشیه ای مطرح شده تا از دل آنها مطالبی برای هدایت انسان ها بیان شود.[31]

بنابراین می توان مدعی شد که اولا تمام علوم بشری در قرآن نیست؛

ثانیا قرآن تنها برای امور اخروی نیامده است؛

ثالثا قرآن کریم برای هدایت انسان ها آمده است، از این رو آنجا که لازم دانسته از برخی مطالب صحیح علمی نیز بهره برده است.

با توجه به آنچه که گذشت، این بحث مطرح می شود که آیا می توان اعجاز علمی قرآن را با استخراج برخی آیات علمی قرآن ثابت کرد؟

برای پاسخ به  این سوال لازم است، برخی از آیاتی که متضمن برخی مطالب علمی است و مورد استناد محققان قرار گرفته، مطرح و پس از بررسی آنها اعجاز علمی قرآن را پذیرفته یا رد کرد.

نمونه های از اعجاز علمی قرآن


1. جاذبه زمین

یکی از قوانینی که در قرون اخیر در اروپا کشف شد،‌ قانون جاذبه زمین است. در مجامع علمی روز، از نیوتن به عنوان نخستین نظریه پرداز این قانون یاد می شود.[32]

در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که می توان در بردارنده قانون جاذبه زمین باشد:

«الله الذی رفع السموات بغیر عمد ترونها»[33]

«خدا همان کسى است که آسمانها را، بدون ستونهایى که براى شما دیدنى باشد، برافراشت‏.»

ظاهر  این آیه دلالت بر این مطلب دارد که خداوند متعال برای پابرجا ماندن آسمان ها، ستون هایی نامرئی را ساخت تا در حقیقت مانع از فروپاشی آسمان ها شود.

چنین برداشتی از آیه، دلیل بر مسئله و قانون جاذبه زمین است که قرن ها بعد به وسیله نیوتن مطرح شد.

آیت الله مکارم شیرازی در کتاب قرآن و آخرین پیامبر می نویسد:

شک نیست که وجود نیروی مرموزی را در درون زمین که همه اجسام را به سوی خود می کشد، همه پیش از نیوتن احساس کرده بودند، اما اینکه این قانون یک قانون عمومی در سرتاسر جهان آفرینش، در تمام کرات و سیارات و کواکب و کهکشان­های عظیم و حتی میان دو ذره بسیار کوچک و ناچیز می باشد، که کسی پیش از نیوتن ظاهرا از آن آگاهی نداشت وتنها او بود که نخستین بار در قرن 17 میلادی با الهام گرفتن از سقوط یک سیب به زمین پرده از روی این قانون بزرگ برداشت و پایه گذار قانون جاذبه عمومی شد. اهمیت این قانون بقدری است که بعضی قرن 17 را قرن نیوتن نام گذارده اند، نیوتن ساعت های طولانی در سکوت و اندیشه فرو رفت تا توانست این قانون پیچیده را کشف کند و این جمله را اثبات نماید که هر دو جسم یکدیگر را به نسبت مستقیم جرمها، و به نسبت معکوس مجذور فاصله ها ، جذب می کنند.[34]

بنابر آنچه که گفته شد، این حقیقت آشکار و ثابت است که بیش از هزار سال قبل از نیوتن و کشف عظیم او قرآن به این نیرو اشاره کرده است.

از این رو می توان وجود چنین مسئله ای در قرآن را یکی از وجوه اعجاز علمی قرآن دانست.

2. حرکت زمین

مدت ها بود که کلیسا نظریه زمین­محوری بطلمیوس را مطرح و شدیدا از آن دفاع می کرد،  بر اساس این نظریه، زمین ثابت بود و خورشید به دور آن می چرخید، تا اینکه برای نخستین بار  «کپرنیک» لهستانی و پس از او «گالیله» ضمن مخالفت با نظریه کلیسا، نظریه خورشید­مرکزی را مطرح کردند که بر اساس آن، زمین در حال گردش به دور خورشید است.

گالیله با اختراع دوربین کوچکی که طرح آن را از یک عینک ساز هلندی به نام «یانس» گرفت و تکمیل نمود، تقریبا جنبه ی حسی به آن داد، خلاصه اینکه این کشف بزرگ علمی و اکتشاف مهم در تاریخ علم به نام او ثبت گردید.

ولی قرآن در حدود یک هزار سال پیش از گالیله عقیده زمین­مرکزی را در لابلای آیات مربوط به اسرار آفرینش و توحید، صریحا رد کرده و تصریح می کند که زمین با سرعت در گردش است:

«وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی اتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ»[35]

«کوهها را مى‏بینى [و] مى‏پندارى که آنها بى‏حرکتند و حال آنکه آنها ابرآسا در حرکتند [این] صنع خدایى است که هر چیزى را در کمال استوارى پدید آورده است در حقیقت او به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.»

این آیه به روشنی بر این مطلب دلالت دارد که کوه­ها در حرکتند، اگر چه به نظر ساکن می آیند. مسلما حرکت کوه­ها بدون حرکت زمین های متصل به آنها معنی ندارد و به این ترتیب معنی آیه چنین می شود که زمین ها همه با هم به سرعت همچون ابرها در حرکتند.

اما چرا قرآن کوه ها را مرکز بحث قرار داده؟ شاید به این جهت است که کوه ها از نظر سنگینی و وزن و پا برجائی ضرب المثلند، و برای تشریح قدرت خداوند و قدرت او برهر چیز قرآن این تعبیر را انتخاب نموده است جائی که کوه ها با این عظمت و سنگینی به فرمان خدا گردش کنند قدرت قاهره ی او بر هر چیز به ثبوت می­ رسد.

نکته جالب دیگر که در این آیه  دیده می شود تشبیه حرکت زمین به حرکت ابرهاست از این تشبیه زیبا دو چیز استفاده می شود:

1- حرکت سریع را در گذشته، بلکه امروز نیز به حرکت ابرها تشبیه می کنند، در حدیث است که می فرماید:« اَلفُرصهُ تمَرَّ السَحابَ» فرصتها همچون ابرها به سرعت در گذرند، نمونه ای از این مطلب است، یعنی حرکت زمین بسیار سریع است. مطابق نظریه دانشمندان امروز سرعت سیر حرکت زمین در حرکت وضعی نزدیک به 30 کیلومتر در هر دقیقه است.

2- دیگر اینکه حرکت ابرها با نهایت آرامش و بدون سر و صدا انجام می پذیرد حرکت کره زمین به دور خود نیز کاملا آرام و خالی از هرگونه اضطراب و سر و صدا است.[36]

از دیگر آیاتی که نشان از حرکت زمین دارد، آیه زیر است:

«الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا»[37]

«همان کسى که زمین را برایتان گهواره‏اى ساخت.»

قرآن در توصیف زمین لفظ «مهد» و «گهواره» را به کار برده و آن را به گهواره کودک تشبیه نموده است، گهواره را برای کودک شیرخوار آماده می کنند. حرکت گهواره چنان ملایم و آرام است که کودک را به خوبی به استراحت خواب می برد، هم چون زمین برای بشر آفریده شده که حرکت وضعی و انتقالی آن بسان حرکت گهواره کاملا نرم و آرام می باشد، همان طور که حرکت گهواره برای پرورش کودک و استراحت او انجام می گیرد. هم چنین منظور از حرکت روزانه و سالانه زمین تربیت انسان بلکه کلیه موجودات روی زمین (اعم از جاندار و گیاه و نبات) می باشد.

این آیه با ظرافت و لطافت خاصی به حرکت زمین اشاره کرده و علت اینکه از تصریح خودداری نموده این است که دانشمندان آن روز بیشتر بر سکون زمین اتفاق نظر داشتند و آن را از ضروریات و بدیهیات غیر قابل تردید می دانستند.[38]

از بررسی آیات مربوط به حرکت زمین به این نتیجه می رسیم:

زمین دارای دو حرکت می باشد،1- حرکت وضعی 2- حرکت انتقالی.

هرکدام از این حرکات دارای خصوصیات خاص می باشند، که تأثیر اساس در زندگی بشری داشته که بدون آن زندگی ممکن نبود. به علاوه این حرکات ، زمین دارای نیروی جاذبه است که اجسام را روی خود نگهداشته و از معلق شدن در فضا جلوگیری می کند. لذا با دیدن و شناخت پیدا کردن نسبت به کره زمین، هر انسان متفکر و دانشمند را به تعجّب وا می دارد.و پی به وجود خالق می برد که دانا و توانا و فرزانه است که به تمام نیازهای بندگانش توجه داشته است.

با توجه به آنچه که گذشت،‌ می توان به این نتیجه رسید که قرآن کریم، سال ها پیش از کپرنیک و گالیله مسئله حرکت زمین را مطرح کرده است.

البته گاه ادعا می شود که پیش از گالیله و در عصر یونان باستان کسانی مسأله حرکت زمین را مطرح کرده بودند. در این باره ادعا شده است که «فیثاغورث» حکیم معروف یونانی اشاراتی به این مسئله داشته است، ولی از آنجا که نتوانسته بود دلایل کافی و قانع کننده بر مدعای خود اقامه کند، هیچ گاه سخن آنان به عنوان یک نظریه علمی مورد توجه محافل علمی جهان واقع نشده بود؛ چرا که نظریه بطلمیوس مبتنی برسکون و مرکزیت زمین در حدود 15 قرن چنان بر تمام افکار دانشمندان سایه افکنده بود، که دیگر نظریات قدرت عرض اندام را نداشتند.[39]

بنابراین اگر چنین ادعایی را صادق تلقی کنیم، دیگر نمی توان نظریه حرکت زمین از سوی قرآن را به عنوان اعجاز علمی قرآن کریم،‌ تلقی کرد.

3. خبر از پیروز شدن روم

پیشتر اشاره شد که اصطلاح اعجاز علمی قرآن‌، بر پیشگویی ها و اخبار غیبی که تا عصر نزول کسی از آنها خبر نداشته و در کتاب های آسمانی پیشین نیز از آن خبر داده نشده است، اطلاق می شود. یکی از پیشگویی های قرآن کریم،‌ پیشگویی از پیروزی رومیان بر ایرانیان است. قرآن کریم در این باره می فرماید:

«غلبت الروم فی ادنی الارض و هم من بعد غلبهم سیغلبون فی بضع سنین»[40]

«رومیان مغلوب شدند (و این شکست) در سرزمین نزدیکى رخ داد، اما آنها بعد از مغلوبیت به زودى در چند سال، غلبه خواهند کرد.»

در این آیه از دو جنگ خبر می دهد که در نخستین نبرد، ایرانیان بر رومیان چیره شده و در نبرد دوم،‌ این رومیان بودند که بر ایرانیان پیروز شدند.

براى اینکه بدانیم شکست رومیان از ایرانیان و سپس پیروزى آنها در چه مقطع تاریخى واقع شده است کافى است بدانیم که در تواریخ امروز، در دوران خسروپرویز، به یک دوران جنگ طولانى میان ایرانیان و رومیان برخورد مى‏کنیم که بیست و چهار سال دوام یافت، و از 604 میلادى تا 628 به طول انجامید.

در حدود سال 616 میلادى دو سردار معروف ایرانى بنام «شهربراز» و «شاهین» به قلمرو روم شرقى حمله کردند، آنها را شکست سختى دادند، و منطقه شامات و مصر و آسیاى صغیر را مورد تاخت و تاز قرار دادند، دولت روم شرقى که گرفتار شکست سختى شده بود تا آستانه انقراض پیش رفت و دولت ایران تمام متصرفات آسیایى او را با مصر تسخیر کرد.

و این در حدود سال هفتم بعثت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) بود.

ولى «هرقل» پادشاه روم از سال 622 میلادى تهاجم خود را به ایران شروع کرد و شکست‏هاى پى در پى به سپاه خسروپرویز وارد ساخت، و تا سال 628 میلادى این جنگهایى که به نفع رومیان بود ادامه یافت، خسروپرویز شکست سختى خورد و مردم ایران او را از سلطنت خلع کرده و پسرش «شیرویه» را به جاى او نشاندند.

با توجه به اینکه میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در سال 571 و بعثت ایشان در سال 610 میلادى واقع شد شکست رومیان منطبق بر سال هفتم بعثت و پایان پیروزى رومیان و شکست خسروپرویز بر سال پنجم تا ششم هجرت منطبق مى‏شود، و مى‏دانیم در سال پنجم فتح خندق اتفاق افتاد و در سال ششم صلح حدیبیه اتفاق افتاد، البته انتقال اخبار جنگ ایران و روم به منطقه حجاز و مکه نیز معمولا مقدارى از زمان را اشغال مى‏کرده است و به این ترتیب تطبیق تاریخى این خبر قرآنى روشن مى‏شود.[41]

    با توجه به آنکه این واقعه در آینده اتفاق افتاده بود و در کتاب های آسمانی پیشین نیز خبرداده نشده است، وجود آن در قرآن کریم را می توان از مصادیق اعجاز علمی قرآن دانست.                   

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از این نوشتار عبارتند از:

1.      معجزه عبارت است از کار خارق العاده ای که همراه با ادعای نبوت بوده و با اراده خداوند متعال از شخص مدعی نبوت ظاهر می شود؛

2.           قرآن کریم به عنوان معجزه جاویدان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، وجوه اعجاز فراوانی دارد؛

3.           یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم،‌ اعجاز علمی آن است؛

4.      مقصود از اعجاز علمی قرآن کریم، رازگویی علمی قرآن و نیز اخبارهای غیبی قرآن است که تا آن زمان کسی از آنها خبر نداشته است؛

5.      قرآن کریم به جهت هدایت انسان ها نازل شده است، از این رو نظریه  افراطی وجود تمام علوم بشری در قرآن، نادرست است؛

6.      از دیگر مسائلی که می توان آن را به عنوان اعجاز علمی قرآن کریم دانست، مسئله جاذبه زمین است که قرن ها پیش از نیوتن از سوی قرآن کریم،‌ مطرح شده است؛

7.           از دیگر آیاتی که می توان آن را به عنوان اعجاز علمی قرآن به شمار آورد،‌ اخبار از پیروزی روم است.

 



پاورقی

1. ابن فارس، احمد، مقایس اللغه، ج4، ص232.

[2] . یونس/ 53.

[3] . قرشی، سید علی اکبر قاموس قرآن، ج4، صلی الله علیه و آله و سلم 292.

[4] . راغب اصفهانی، حسین، المفردات، ج2، صلی الله علیه و آله و سلم 553

[5] . الطریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، صلی الله علیه و آله و سلم 125.

[6] . سیوطی، عبد الرحمن، الانقان فی علوم القرآن، ج2، 252.

[7] . خوئی، سیدابوالقاسم، البیان، ص41.

[8] . طباطبایی، سید محمد حسین ، المیزان، ج1، صلی الله علیه و آله و سلم 93.

[9] . شیخ مفید، النکت الإعتقادیة، صلی الله علیه و آله و سلم 36 و 37، مصباح یزدی،‌آموزش عقاید،‌ج2، ص99-103 و راه شناسی،‌ ص123 – 133،  ابوالصلاح حلبی، تقریب المعارف،‌ص154 و 155، ‌شیخ طوسی،‌الاقتصاد،ص155، محقق حلی، المسلک فی اصول الدین، ص161.

[10] . مصباح یزدی،‌آموزش عقاید،‌ج2، ص99-103 و راه شناسی،‌ ص123 - 133

[11] . فراهیدی، خلیل، العین، ج2، ص1273.

[12] .الفیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، ج1-2، صلی الله علیه و آله و سلم 427.

[13] . قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج5، ص1273.

[14] . مصطفوی، حسن، التحقیق، ج8، ص206.

[15] . مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج1،ص61.

[16] . «لیس العلم بکثرة التعلم إنما هو نور یقذفه الله فی قلب من یرید أن یهدیه.» مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار ،ج‏67 ،‌ص140.   

[17] . رضایی، محمدعلی، پژوهشی در‌ اعجاز علمی قرآن، ج1، ص94.

[18] . طور/34.

[19] . هود/12.

[20] . بقره/23 و نیز ر.ک. یونس/38.

[21] . یونس/37.

[22] . زرندی میر مهدی، سید ابوالفضل، تاریخ و علوم قرآن، صلی الله علیه و آله و سلم 192و 191.

[23] . نحل/89.

[24] . انبیا/ 47 . همچنین برای اثبات علم حساب به آیه «رَفِیعُ الدَّرَجَاتِ» غافر/15 . هم تمسک شده است.

[25] . شعرا/ 80.

[26] . عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نور الثقلین، ج2، صلی الله علیه و آله و سلم 74.

[27] . رضایی، محمدعلی، پژوهشی در‌ اعجاز علمی قرآن، ج1، ص33.

[28] . رضائی اصفهانی، محمدعلی، همان، ج1، صلی الله علیه و آله و سلم 35 تا 37.

[29] . بقرة/2.

[30] . بقره/185.

[31] . رضائی اصفهانی، محمدعلی، همان، ص34 و 35.

[32] . البته آنچه که امروز مطرح است،‌ تنها محدود به نیروی جاذبه زمین نمی شود، بلکه تمام موجودات عالم چنین جاذبه ای را نسبت به یکدیگر دارند، لذا از این قانون به نام جاذبه عمومی موجودات یاد می شود. در این قسمت تنها به جاذبه زمین اشاره کرده ایم.

[33] . رعد/2

[34] . مکارم شیرازی، ناصر، قرآن و آخرین پیامبر، صلی الله علیه و آله و سلم 167و 168.

[35] . نمل/90.

[36] . مکارم شیرازی، ناصر، قرآن و آخرین پیامبر، صلی الله علیه و آله و سلم 156و 152.

[37] . طه/53.

[38] . سبحانی، جعفر، برهان رسالت، صلی الله علیه و آله و سلم 275و 274.

[39] . رضایی اصفهانی،‌ محمدعلی، همان، ص197.

[40] . روم/2-4.

[41] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه،‌ ج16، ص369.

منابع ومراجع

1.   قرآن کریم؛

2. ابن فارس، احمد، مقایس اللغه، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق؛

3.  حلبی، ابوالصلاح، تقریب المعارف، تحقیق فارس تبریزیان، ناشر المحقق، 1417ق؛

4.  محقق حلی، جعفر بن حسن، المسلک فی اصول الدین، تحقیق رضا استادی، مشهد، موسسه الطبع و النشر فی الآستانة الرضویه المقدسة، 1414؛

5.    خوئی، سیدابوالقاسم، البیان فی علوم القرآن، ترجمه نجمه هریسی، تهران، نشر مرتضوی، 1354ش.

6.  راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ترجمه فائزه خسروی، تهران، دارالکتاب الاسلامی، 1361ش

7.  رضایی اصفهانی، محمدعلی،‌ پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، قم،‌ مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی (عج)، 1385؛

8.  زرندی میر مهدی، سید ابوالفضل، تاریخ و علوم قرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1377ش؛

9.    سبحانی، جعفر، برهان رسالت، قم، نشر صدر، 1389ق.

10.  سیوطی، عبد الرحمن، الانقان فی علوم القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1407ق.

11.  طباطبایی، سید محمد حسین ، المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، نشر اسلامی، 1360ش.

12.  طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تهران، الثقافة الاسلامیة، 1408ق.

13. ‌شیخ طوسی،محمد بن حسن، الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد، تحقیق حسن سعید، تهران، مکتب جامع چهل ستون، 1400ق

14.عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نور الثقلین، تحقیق سیدهاشم رسولی محلاتی، قم،‌ موسسه اسماعیلیان، 1412ق.

15. فراهیدی، خلیل، العین، قم، اسوه،‌ 1414ق؛

16. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، قم، دار الهجرة، 1405؛

17. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، تهران،‌ دارالکتب الاسلامی؛

18. . مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار ، بیروت، موسسه الوفاء، 1403؛

19.  مصباح یزدی، محمدتقی، ‌آموزش عقاید،‌

20.  ­ــــــــ، راه شناسی،

21.  ــــــــ، ، آموزش فلسفه، تهران،‌ سازمان تبلیغات اسلامی، 1368ش؛

22.مصطفوی، حسن، التحقیق، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد، 1368ش؛

23.شیخ مفید، النکت الإعتقادیة، بیروت، دارالمفید؛

24.  مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران،‌ دارالکتب الاسلامیه، 1374ش؛

25.مکارم شیرازی، ناصر، قرآن و آخرین پیامبر، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1349ش؛


منبع:  www.intjz.net/maqalat

این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و ذکر لینک بلا مانع است در غیر این صورت حرام است و ما هیچ گونه رضایتی نداریم

تحلیل آمار سایت و وبلاگ