تصویر ثابت

نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی l پند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی l مرجع قرآنی l quran l اخبار قرآنی l قرآن l quran points l بانک مطالب قرآنی
نسیم وحی :: حکمت های قرآنی l مقالات قرآنی lپند های قرآنی l پرسش و پاسخ های قرآنی

وبلاگ نسیم وحی در تلاش است تا با کوشش خود، سهمی در گسترش قرآن داشته باشد.
امید است تا سایر افرادی که با مدیریت وبلاگ آشنایی دارند راه ما را ادامه دهند و سعی در گسترش مفاهیم قرآنی داشته باشند تا اینکه مقدمات ظهور آقا امام زمان(عج) فراهم شود و بهار حقیقی به وجود آید.
انشاء الله

آیه منتخب روز

بسم الله الرحمن الرحیم



پیوند ها

اصفیاى الهى در قرآن مجید

دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۱، ۰۷:۵۳ ق.ظ

کتاب حق، از چهره‏هایى به عنوان برگزیدگان خدا یاد مى‏کند، تا تمام مردم عالم از کرامت و اخلاق و سنت و روش آن بزرگواران درس بگیرند.
علت برگزیده شدن آنان به توسط حضرت حق، ایمان و عمل صالح و پاکى نفس و سلامت قلب و علم و دانش و عبادت و بندگى خالص آنان بود....

 و بدون شک هر کسى راه آنان را طى کند در حد ظرفیت خودش از برگزیدگان خدا خواهد شد.
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِینَ‏] «1».
بى‏تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را [به خاطر شایستگى‏هاى ویژه‏اى که در آنان بود] بر جهانیان برگزید.

ایمان، عمل صالح، خضوع، خشوع، حیا، صدق، صبر، امر به معروف، نهى از منکر، نماز، روزه، حج، انابه، علم، هشیارى، بصیرت، روشن‏دلى، شجاعت، جهاد، خدمت به خلق خدا، بیزارى از دشمنان حق، خوف از مقام حق، درستى، پاکى، تزکیه نفس، ترک گناه، اقامه عدل، شهادت، امامت، توکل، توجه عمیق به‏ قیامت، ذکر خدا، یاد مرگ.
با این صفات چگونه در مدار اصطفا و انتخاب قرار نگیرند و چرا محبوب حق و همه عالم نباشند؟
خداوند بزرگ در قرآن مجید به برگزیدگان از عبادش که از شر دنیا و آخرت، به خاطر صفات پاکشان در امان‏اند، از قول رسول گرامیش سلام داده آنجا که مى‏فرماید:
«قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى‏ عِبادِهِ الَّذِینَ اصْطَفى‏ آللَّهُ خَیْرٌ أَمَّا یُشْرِکُونَ‏] «2».
بگو: همه ستایش‏ها ویژه خداست و درود بر آن بندگانش که آنان را برگزیده است. آیا خدا بهتر است یا آنچه شریک او قرار مى‏دهند؟

آرى، سلامت همه جوانب وجود برگزیدگان الهى اقتضا کرده که خداوند بزرگ از قول پیامبرش به آن عزیزان سلام برساند، راستى انسان تا کجا قدرت پرواز و همسانى و هماهنگى با عالم ملکوت را دارد و تا چه اندازه مى‏تواند از ارزش‏هاى والاى الهى بهره‏مند گردد، تا جاییکه بر اثر شدت اتصال به آن جناب اسم و رسمى و نام و نشانى جز عین عبودیت از انسان باقى نماند!
چنان به روى تو آشفته‏ام به بوى تو مست‏ * که نیستم خبر از هر چه در دو عالم هست‏
دگر به روى کسم دیده برنمى‏باشد * خلیل من همه بت‏هاى آرزو بشکست‏ 
مجال خواب نمى‏باشدم زدست خیال‏* در سراى نشاید بر آشنایان بست‏
در قفس طلبد هر کجا گرفتارى است‏ * من از کمند تو تا زنده‏ام نخواهم رست‏
غلام همت آنم که پاى بند یکى است‏ * بجانبى متعلق شد از هزار برست‏
مطیع رأى توأم گر دلم بخواهى سوخت‏ * اسیر حکم توام گر تنم بخواهى خست‏ «3»

بندگان خدا

خداوند بزرگ در قرآن مجید مردم را به سه دسته تقسیم مى‏کند، یک دسته را ظالم و دسته دیگر را میانه‏رو و مقبول و دسته دیگر را سبقت برنده در خیرات و به عنوان عباد برگزیده معرفى مى‏کند.
«ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ] «4».
سپس این کتاب را به کسانى از بندگانمان که برگزیدیم به میراث دادیم؛ پس برخى از آنان [در ترک عمل به کتاب‏] ستمکار بر خویش‏اند و برخى از آنان میانه‏رو و برخى از آنان به اذن خدا در کارهاى خیر [بر دیگران‏] پیشى مى‏گیرند، این است آن فضل بزرگ.

بندگان برگزیده‏

قرآن مجید عده‏اى از برگزیدگان الهى را نام برده و آنان را به عنوان معیار و میزان و تابلوى حیات الهى معرفى مى‏نماید.
[وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصارِ* إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ* وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنا لَمِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ] «5».
و بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را یاد کن که داراى قدرت و بصیرت بودند.* ما آنان را با [صفت بسیار پرارزش‏] یاد کردن سراى آخرت با اخلاصى ویژه خالص ساختیم.* به یقین آنان در پیشگاه ما از برگزیدگان و نیکان‏اند.
«وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ‏] «6».
وکیست که از آیین ابراهیم روى گردان شود، جز کسى که [خود را خوار و بى‏ارزش کند و] خویش را به نادانى و سبک مغزى زند؟ یقیناً ما ابراهیم را در دنیا [به امامت و رسالت‏] برگزیدیم و قطعاً در آخرت از شایستگان است.
«قالَ یا مُوسى‏ إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِی وَ بِکَلامِی فَخُذْ ما آتَیْتُکَ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ‏] «7».
[خدا] فرمود: اى موسى! من تو را به [ابلاغ‏] پیام‏هایم و به سخن گفتنم با تو بر همه مردم برگزیدم؛ پس آنچه را [از پیام‏هایم‏] به تو دادم، دریافت کن، [وبه کار بند] و از سپاس‏گزاران باش.
«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ‏] «8».
[پیامبرشان‏] گفت: خدا او را بر شما برگزیده و وى را در دانش و نیروى جسمى فزونى داده و خدا زمامداریش را به هر کس که بخواهد عطا مى‏کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست.
«إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِینَ‏] «9».
و [یاد کنید] هنگامى که فرشتگان گفتند: اى مریم! قطعاً خدا تو را برگزیده و [از همه آلودگى‏هاى ظاهرى و باطنى‏] پاک ساخته و بر زنان جهانیان برترى داده است.

آرى، به فرموده حضرت صادق علیه السلام هر کس رکوع به حقیقت کند، یعنى تمام هستى و وجودش، جسم و جان و عقل و نفس و همه قوایش در رکوع و اطاعت و تسلیم نسبت به حضرت حق قرار بگیرد منور بنور بهاى حق و پوشیده به کسوت برگزیدگان شود. یعنى به مزد رکوع و اطاعت و تسلیمش از آثار الهیه که عبارت از ایمان و عمل صالح و اخلاق حسنه و سایر حقایق دینیه و کمالیه باشد بهره‏مند خواهد شد و به دریایى از معارف و واقعیت‏ها خواهد رسید و دل و جان و قلب و عقلش مرکز تجلى انوار جانان خواهد گردید.

به قول الهى آن عاشق وارسته:

عاشقیم و رندیم و مى‏پرستیم‏ * سر خوشیم و مست از مى الستیم‏
غیر عشق یارى به کعبه دل‏ * هر چه بود بت بود و بت شکستیم‏
جز کمند گیسوى آن پرى رخ‏ * شکر ایزد از هر کمند جستیم‏
دل زهر چه جز عشق حق بریدیم‏ * دیده از رخ غیر یار بستیم‏
غیر عشق بازى زهر گناهى‏ * توبه کرده وز هر جریمه رستیم‏
در رخ نکویان وفا ندیدیم‏ * وز همه بجز یار خود گسستیم‏
سالکان راه حجاز وصلیم‏ * سوى کعبه احرام عشق بستیم‏
کس چه داند از نیک و بد الهى‏ * چیستیم ازوییم هر چه هستیم‏

پی نوشت ها:

(1)- آل عمران (3): 33.
(2)- نمل (27): 59. (3)- سعدى.
(4)- فاطر (35): 32.
(5)- ص (38): 45- 47.
(6)- بقره (2): 130.
(7)- اعراف (7): 144.
(8)- بقره (2): 247.
(9)- آل عمران (3): 42.

منابع مقاله:
کتاب : عرفان اسلامى جلد ششم
نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان


این صفحه را به اشتراک بگذارید
  • سید جواد میری

اصفیاى الهى در قرآن مجید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و ذکر لینک بلا مانع است در غیر این صورت حرام است و ما هیچ گونه رضایتی نداریم

تحلیل آمار سایت و وبلاگ